تولید شمش منیزیم
خطوط کلسیناسیون
تولید کاتد مس
واحدهای تولید بریکت
خطوط خردایش و میکرونیزه
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

ریخته‌گری گریز از مرکز

Centrifugal-Casting
ريخته‌گري گ فرآيندي است كه طي آن ماده مذاب به داخل قالب بارريزي مي‌شود تا به شكل داخلي قالب، منجمد و سپس از داخل آن خارج شده تا قطعه مورد نظر، توليد شود و ارزانترين روش براي توليد محصولات فلزي شكل داده شده است نزدیک به 15% از کل تولیدات ریخته‌گری در دنیا به روش ریخته‌گری گریز از مرکز انجام می‌شود. ریخته‌گری گریز از مرکز یا سانتریفیوژی یکی از روش‌های ریخته‌گری است که در سال 1918 توسط یک دانشمند برزیلی اختراع شد. این اختراع موجب شد تا نیاز به دیواره مرکزی قالب در ریخته‌گری لوله‌ها برطرف شود و قالب به کمک یک سیستم خنک‌کاری توسط آب سرد شود.

تجهیزات ریخته‌گری گریز از مرکز بر اساس جهت و محور چرخش قالب به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. ریختگری افقی، عمودی و مایل. بر این اساس فرآیندهای ریخته‌گری گریز از مرکز به طور عمده به سه گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند :

  1. ریخته‌گری گریز از مرکز حقیقیافقی، عمودی یا مایل (True Centrifugal Casting)
  2. ریخته‌گری شبه گریز از مرکز (Semi centrifugal Casting)
  3. ریخته‌گری گریز از مرکز تحت فشار (Centrifuge Casting)

ریخته‌گری گریز از مرکز افقی عموما برای ریخته‌گری محصولاتی استفاده می‌شود که نسبت طول به قطر بالایی دارند و یا دارای قطر داخلی یکنواختی هستند مانند: لوله، پوسته‌های استوانه‌ای و … . این در حالی است که ریخته‌گری گریز از مرکز عمودی برای قطعاتی که دارای نسبت طول به قطر کمتر هستند استفاده می‌شود. همچنین برای قطعات مخروطی شکل نیز از روش ریخته‌گری عمودی استفاده می‌شود. در ریخته‌گری گریز از مرکز تحت فشار نیروی گریز از مرکز، فشار لازم برای مذاب جهت پر کردن حفره‌های قالب را فراهم می‌کند و جزییات بیشتری از قطعات را می‌توان در ریختگری ساخت و عموما برای تولید دریچه‌ها، کاپوت اتومبیل، شمع و … استفاده می‌شود.

قالب‌های ریخته‌گری گریز از مرکز بایستی با مواد سرامیکی، پودر قالب، ماسه، رزین ماسه‌ای یا گرافیت پوشش داده شوند متداول‌ترین پوشش روغن قالب پایه آب است (با ضخامت 3 – 5/0 میلی‌متر). پوشش‌دهی به منظور کاهش اصطکاک میان قطعه و قالب و جلوگیری از چسبیدن قطعه به آن انجام می‌شود و مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای ریخته‌گری گریز از مرکز ماشین ریخته‌گری سانتریفیوژی، پاتیل ریخته گری‌، قالب‌های ریخته‌گری، ماهیچه‌گیری، CO2 و … هستند.

پیمایش به بالا